Комітет по децентралізації та реформам Дніпропетровської облдержадміністрації
www.msreform.dp.gov.ua


Питання реформування системи місцевого самоврядування назріло вже давно, адже на сьогодні вона не задовольняє потреб простих українців. Функціонування її органів у більшості територіальних громад не забезпечує створення та підтримку сприятливого життєвого середовища, необхідного для всебічного розвитку людини, її самореалізації, захисту її прав, надання населенню органами місцевого самоврядування, утвореними ними установами та організаціями, високоякісних і доступних адміністративних, соціальних та інших послуг на відповідних територіях.

7 серпня 2014 року у актовій залі Петропавлівської районної ради відбулося виїзне засідання Регіонального комітету з реалізації в Дніпропетровській області Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні. У виїзному засіданні Регіонального комітету взяла участь делегація Межівського району. Президію зібрання очолили позаштатний радник голови облдержадміністрації, заступник голови комітету Ю.О. Потапов, голова Петропавлівської райдержадміністрації І.П.Лисунець , голова Петропавлівської районної ради С.Г. Павленко, заступник голови Межівської райдержадміністрації О.П.Угнівенко. На засідання зібралися сільські та селищні голови з двох районів, керівники структурних підрозділів, депутати районної ради.
На правах господарів до присутніх звернулися І.П.Лисунець та С.Г.Павленко. Керівники відзначили, що нині, обговорюючи Концепцію реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, необхідно визначити напрями, механізми та строки формування ефективного місцевого самоврядування та територіальної організації влади для створення і підтримки повноцінного життєвого середовища для громадян, надання високоякісних публічних послуг, становлення інститутів прямого народовладдя, задоволення інтересів громадян в усіх сферах життєдіяльності на відповідній території та узгодження інтересів держави й територіальних громад.
Слід зазначити, що, починаючи з 1991 року, чисельність сільського населення зменшилася на 2,5 млн. осіб, а кількість сільських населених пунктів – на 348 одиниць. Разом з тим кількість сільських рад збільшилась на 1067 одиниць. Дотаційність 5419 бюджетів місцевого самоврядування становить понад 70 відсотків, 483 громади на 90% утримуються за рахунок коштів державного бюджету. Здійснення постійної фінансової підтримки через районні бюджети малочисельних територіальних громад з використанням системи дотацій вирівнювання є обтяжливим для державного бюджету та стримує розвиток малих міст і великих селищ. Удосконалення потребує також система територіальної організації влади з метою підвищення ефективності управління суспільним розвитком на відповідній територій. А тому проведення структурних реформ дасть змогу досягти стійкого економічного ефекту за умови гармонізації пріоритетів і етапів зазначених реформ із реформою місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Кабінетом Міністрів України відповідним розпорядженням було схвалено Концепцію реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, й згідно із затвердженим планом заходів щодо її реалізації на місцях нині проходить широке обговорення та роз’яснення проекту.
Що ж конкретно передбачає реформування, розповів Ю.О. Потапов. Цитуючи Президента України П.О. Порошенка, який, презентуючи зміни до Конституції, сказав, що на місцях не буде голів, десантованих згори, Юрій Олександрович підкреслив, що головна задача Концепції – закцентувати владу не згори, а знизу. Тобто, згідно з моделлю реформованої системи, ради, обрані мешканцями областей та районів, самі формуватимуть виконавчі комітети. Виконкоми здійснюватимуть виконавчу владу та оперативне управління на цих територіях. Очолювати виконкоми будуть голови рад. Також планується ввести інститут представників Президента на обласних та районних рівнях. Кожен з них на ввіреній території має слідкувати, аби акти органів місцевого самоврядування відповідали Конституції та чинному законодавству.
Звичайно ж, такій масштабній реорганізації передують значні законодавчі зміни. Так, проектні конституційні зміни передбачають ліквідацію обласних та місцевих адміністрацій та передачу їх функцій створеним радами виконавчим апаратам, закріплення принципу субсидіарності при розмежуванні повноважень у системі органів місцевого самоврядування та їх виконавчих апаратів, право місцевого самоврядування на частку загальнонаціональних податків, фіксацію того, що обсяг фінансів для них має відповідати повноваженням, а також у числі повноважень Верховної Ради України порушується питання призначення чергових та позачергових виборів до органів місцевого самоврядування, утворення і ліквідації районів, встановлення і зміни меж районів і міст, віднесення населених пунктів до категорій міст, найменування і перейменування населених пунктів і районів. Готуються зміни до Бюджетного та Податкового кодексів України в частині децентралізації фінансів, зміцнення матеріальної та фінансової основи місцевого самоврядування, законодавчі акти про добровільне об’єднання територіальних громад й т.п.
До компетенції новостворених сільських і міських громад буде віднесено місцевий економічний розвиток, утримання інфраструктури, планування розвитку території, питання забудови, культуру, житлово-комунальні послуги, пасажирські перевезення, середню дошкільну та позашкільну освіту, швидку медичну допомогу, первинну охорону здоров’я, соціальну допомогу, благоустрій територій. Основними сферами відповідальності районів стануть утримання об’єктів спільної власності територіальних громад району, транспортна інфраструктура районного значення, забезпечення надання вторинної медичної допомоги, виховання та навчання дітей у школах-інтернатах загального профілю. До компетенції регіону планується віднести утримання об’єктів спільної власності регіону, транспортну інфраструктуру регіонального значення, планування регіонального розвитку, спеціалізовану охорону здоров’я (третинний рівень), спеціалізовану середню освіту, розвиток культури, спорту та туризму. Що ж до представництв Президента України, то вони контролюватимуть надання адміністративних, соціальних та інших послуг громадянам та юридичним особам, координуватимуть діяльність територіальних органів виконавчої влади та усіх органів влади – в умовах надзвичайного стану, наглядатимуть за законністю в діяльності органів місцевого самоврядування.
Лектор розповів про етапи реформування місцевого самоврядування, спроби якого вже здійснювалися і в 2005 році, і 2008-му (2 етап), і 2010-му. Нині ж реалізувати Концепцію заплановано двома етапами. Так, на першому підготовчому етапі (2014 рік) передбачаються конституційні та законодавчі зміни, врегулювання нової системи адміністративно-територіального устрою, інформаційно-роз’яснювальна робота; на другому (2015-2017 роки) планується уніфікувати і стандартизувати публічні послуги, що надаються населенню органами влади з урахуванням максимальної їх доступності для споживачів, провести інституційну реорганізацію органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади на новій територіальній основі, провести місцеві вибори з урахуванням реформованої системи, удосконалити систему планування території громад тощо.
Необхідно зазначити, що нині Концепція – в процесі обговорення, а тому громади, райони мають змогу розібратися, визначити коло питань, які їх турбують або які необхідно внести до проекту. На запевнення Ю.О. Потапова, всі побажання та пропозиції буде опрацьовано та передано до Києва. Запропоновані зміни, викладені у Концепції, викликали жваве обговорення серед присутніх у президії та залі. Так, голова районної ради С.Г.Павленко зауважив, що реформа, яка назрівала дуже давно, викликає масу запитань, а тому слід якомога швидше включатися в роботу й формувати власні пропозиції, враховуючи місцеві потреби громад та цікаві корисні ідеї, тим більше, що нині саме час вплинути на ситуацію й сформувати ту модель, яка була б комфортною та ефективною на місцевому рівні. Він підкреслив, що подібну реформу слід було запроваджувати давно, та головне, аби у цьому процесі було видно кінцеву мету. Наприклад, прикру помилку було зроблено з медичною реформою, й тепер медгалузь потребує зворотніх змін. На його думку, нині децентралізація фінансування, перегляд принципу формування бюджету – головний пріоритет реформування органів місцевого самоврядування. Виникає багато питань й з укрупненням сільських рад (громад), в яких більшість населених пунктів – дотаційні, а тому без перерозподілу коштів на районному рівні вони просто не виживуть у самостійному існуванні, не говорячи вже про розвиток інфраструктури.
Заступник голови Межівської райдержадміністрації також підтримав думку петропавлівців стосовно перерозподілу фінансування та делегування повноважень. У ході засідання велася жвава дискусія з питань реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні. Було заслухано й представників громад з місць, які ставили слушні та цікаві запитання.
В цілому обговорення Концепції викликало багато емоцій. Ще більше – запитань. Звісно, все нове лякає своєю попередньою недомовленістю, викликає побоювання стосовно кінцевих результатів та розрахунку власних можливостей та сил на створення чогось принципово іншого, грандіозного. Проте, враховуючи досвід провідних нині європейських країн із соціалістичним минулим Польщі, Грузії, Болгарії, які вже перейшли реформаційні та світоглядні рубежі й нині будують процвітаючу економіку, сучасну інфраструктуру, благополуччя громадян, впевнена, наша держава зможе пройти через цей непростий етап достойно та в кінцевому результаті стане однією з кращих представниць когорти сильних незалежних держав Європи.